رکود روزهای کرونایی به پایان رسید و اکنون پس از چهار سال، قرار است سیزدهمین دورۀ جشنوارۀ فیلم ۱۰۰ ، بهانه ای شود برای همنشینی فیلمسازان هنرمند و مختصرگوی سینمای ایران و جهان؛ که با ساخت آثار تا ۱۰۰ ثانیه از خلال اثری کامل، سخنی موجز و دلنشین برای مخاطب آماده کنند.

مدیر هنری جشنواره بین المللی فیلم ۱۰۰: فیلم صد ثانیه ای، یک اثر سهل و ممتنع است

به گزارش قدس آنلاین، در توضیحات این جشنواره آمده است که جشنواره فیلم صد، محفلی برای فیلمسازان هنرمند ایرانی است تا ایجاز و خلاقیت هنری بی‌انتهایشان را به خدمت گیرند و با تصاویری امیدبخش از «ایران عزیزِ» ما در ابعاد گوناگون، بـا قالب‌های گوناگون و از نگاه‌های گوناگون، اثری حداکثر تا ۱۰۰ ثانیه خلق کنند. سیزدهمین دوره این جشنواره، پس از ۴ سال وقفه به دلیل بحران کرونا، نهم تا دوازدهم اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد.

در همین رابطه با محمد روح الامین،مدیر هنری جشنواره بین المللی فیلم ۱۰۰ گفت و گو کردیم تا با رویکرد هنری این جشنواره، بیشتر آشنا شویم.

محمد روح الامین در خصوص این جشنواره گفت: جشنواره امسال سعی دارد راجع به عظمت و زیبایی های ایران صحبت کند و نام آن هم ایران عزیز است. یکی از دلایلی که من ترغیب شدم با این دوره از جشنواره همکاری کنم؛ همین موضوع پرداختن به زیبایی و عظمت ایران بود که در این سال ها، توسط رسانه های فارسی زبان خارجی یا اساسا جریان ضد انقلاب، در مجموع مورد تخریب قرار گرفته است.

وی ادامه داد: مسئولین شورای سیاست گذاری جشنواره، موضوع ایران، عظمت ایران و ایران دوستی و علاقه مردمی که در این سرزمین زندگی می کنند به وطنشان را در مقابل با تخریب هایی که در این سال ها، برای خود تحقیری مردم ایران، توسط رسانه های فارسی زبان خارجی انجام شده است؛ قرار دادند. شاید ما یک نوری بیندازیم روی بخش هایی که تاریک کرده بودند، تا عظمت و شکوهی که در سرزمین مادریمان هست را نبینیم.

مدیر هنری جشنوراه فیلم ۱۰۰ در ادامه گفت: قالب فیلم کوتاه و زیر ۱۰۰ ثانیه، به شدت مناسب فضاهای رسانه ای جدید است. آیتم ها و فیلم هایی که در ۱۰۰ ثانیه شروع، پایان و قصه دارند؛ برای تبلیغ چیزی که ما بعنوان وطن می شناسیم، مناسب است.

روح الامین در ادامه گفت: چه در این دوره و چه دوره های دیگر، پرداختن به چیزی تحت عنوان سینمای کوتاه یا فیلم کوتاه یا شکل رسانه های جدید، متاثر از نسل جدید و نگاه های جدید است؛ بنابر این با نگاه کردن به جنس مخاطب، افکار مخاطب و انسی که مخاطب جوان این نوع جشنواره ها با آن درگیر است؛ می توانیم ارتباط بهتری با نگاه این جنس از مخاطبین بگیریم؛ یعنی نگاه موجزی که احتمالا در قالب هنر مینیمال واقع می شود که در کمترین بعد تصویری و جزئیات تصویری، بیان درستی از گرافیک برای بیان محتوای جشنواره را به سمع ونظر مخاطب می رساند.

مدیر هنری جشنواره بین المللی فیلم ۱۰۰: فیلم صد ثانیه ای، یک اثر سهل و ممتنع است

روح الامین در خصوص پوستر جشنواره گفت: پوستر جشنواره، گرافیک محیطی جشنواره و هر آن چه در رابطه با بخش تجسمی، با همین رویکرد طراحی شد و فکر می کنم که در قیاس با اتفاقاتی که در گذشته انجام شده و آن ها هم زحمت کشیدند؛ شاید این دوره ویژه تر باشد. به لطف خدا این کار هم در شکل رسانه ای تاثیر گذار و به یاد ماندنی است و هم در شکل ارتباط بصری با مخاطبانش مدرن و مینیمال است.

وی افزود: ما نگاه مینیمال برای معرفی سینما داشتیم؛ البته اینجا شاید سینما بلند نباشد اما به هر حال قواعد زیبایی شناسی و مدیای تصویری همان است که در سینما با آن رو به رو هستیم. نگاه ما، نگاه صمیمی از یک هنرمندی است که دارد از میان انگشتان دستش، به مثابه یک viewfinderیا منظره یاب، اطراف را نگاه می کند و از قضا این نوع نگاه کردن، ناظر بر رساندن یا بیان تصویری عدد ۱۰۰ است. انگشتی که بالا ایستاده و دوتا دستی که بصورت دو صفر قرار دارند؛ یک صد در فضای اشنایی ساخته اند که به جهت بیان تبلیغی کار، مقابل رنگ قرمز صندلی های سینما قرار گرفته است. هم به لحاظ شکل ظاهری دست ها، عدد ۱۰۰ را می بینیم و هم در بیان سینمایی آن، منظره یاب و هم فضای اتمسفر سینما را می بینیم.

روح الامین در ادامه گفت : فکر میکنم در هر شکل دیداری، این اثر دیده می شود. در خیابان ها و در محافلی که قرار است تبلیغ شود، به جهت رنگ و نگاه شادی که دارد، دیده می شود و هم اینکه بیانش دقیق و متاثر از جشنواره فیلم ۱۰۰ است.

مدیر هنری جشنواره بین المللی فیلم ۱۰۰: فیلم صد ثانیه ای، یک اثر سهل و ممتنع است

مدیر هنری جشنواره فلیم ۱۰۰در خصوص ویژگی فیلم های ۱۰۰ ثانیه ای گفت: فیلم صد ثانیه ای، یک اثر سهل و ممتنع است. سهل از این لحاظ که زمانش کوتاه است و بخش سخت و ویژه ای اش این است که شما در یک تایم بسیار کوتاه، باید بیان کامل داشته باشید و این بیان کامل در یک زمان کوتاه، بیان ایجاز است. به هر ترتیب ایجاز، توانایی و ظرفیت های خودش را می طلبد. شما اگر بخواهی دو بیتی بگویی، سخت تر از این است که بخواهی قصیده یا غزل بگویی. ایجاز ویژگی ها و سختی های خودش را دارد البته جذابیت ها و تاثیر گذاری بیشتری هم دارد.

روح الامین درباره تاثیر برگزاری این جشنواره ها گفت: ما منتظریم تا ببینیم مخاطب به چه شکل از این جشنواره استقبال خواهد کرد؛ ولی به هر ترتیب چه امسال و چه سال های گذشته و حتی آینده، پرداختن به این جشنواره ها به اعتقاد من، هم از طرف مخاطبان و هم مسئولین و برگزار کنندگان، می تواند تامین محتوای خوبی برای رسانه های جدید باشد و مخاطب امروزی را در جریان محتوایی قرار بدهد.مخاطبی که مثل گذشته، منتظر شروع و پایان طولانی نیست و علاقه مند نیست که وقت زیادی بگذارد.البته بعضی ها هم هستند که فیلم بلند را دوست دارند و می توانند دنبال علاقه شان در سینمای بلند باشند؛ ولی به هرحال برگزاری این جشنواره ها موثر است و از این به بعد موثر تر خواهد بود.

خبرنگار: فاطمه سادات حمدی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.